Til hovedinnhold

Sosialt entreprenørskap

Sosialt entreprenørskap handler om å starte og drive virksomheter eller prosjekter med formål om å løse sosiale eller samfunnsmessige utfordringer. Sosiale entreprenører bruker entreprenørielle tilnærminger for å utvikle og implementere bærekraftige løsninger med et tydelig fokus på samfunnsmessige mål fremfor å maksimere profitt.

Sosialt entreprenørskap handler om å bruke forretningsmodeller for å drive positiv samfunnsendring, der bærekraft settes i sentrum for virksomhetens verdiskapning.



Hvorfor vi trenger sosialt entreprenørskap?


Kjennetegn ved sosialt entreprenørskap:

  1. Drevet av å skape positiv samfunnsendring: Den sosiale entreprenørens hovedformål er å finne løsninger på prioriterte samfunnsproblemer. En sosial entreprenør kan tjene penger og ta betalt for sine produkter eller tjenester, men overskuddet brukes ofte til å reinvestere i virksomheter for å øke dens påvirkning.
  2. Innovative løsninger: Sosiale entreprenører er ofte innovative og kreative i tilnærmingen sin, og finner nye måter å utnytte ressurser, teknologi eller samarbeid for å løse komplekse utfordringer.
  3. Samarbeid med offentlig sektor: Sosiale entreprenører samarbeider ofte med offentlig sektor, de kan være en viktig kunde eller partner. Sosiale entreprenører jobber ofte med utfordringer som er høyt på den offentlige agendaen. Offentlig sektor kan se på sosiale entreprenører som innovative partnere som kan bidra til å finne nye løsninger på gamle problemer.
  4. Underbetjent målgruppe: Sosialt entreprenørskap fokuserer ofte på en underbetjent målgrupper, og på å forbedre livskvaliteten for dem. Dette kan f.eks. være: mennesker med funksjonsnedsettelse, mennesker med sykdom eller rusutfordringer eller mennesker som ikke kommer inn på arbeidsmarkedet.
  5. Betydelig og målbar endring: Endringen som den sosiale entreprenøren skaper for målgruppen bør være betydelig og målbar. En sosial entreprenør må derfor ha kontroll på sitt egentlige bidrag, med å undersøke hva som hadde skjedd uansett og at en ikke har negativ effekt.

Eksempler på sosiale entreprenører


Hva skiller sosiale entreprenører fra ideelle organisasjoner?

Ideelle organisasjoner jobber for å løse sosiale problemer ved hjelp av frivillighet eller direkte tjenester. De får ofte inntektene sine fra donasjoner, tilskudd og offentlige midler. Alt overskudd går tilbake til organisasjonens arbeid, og det er ingen eiere som tjener penger på overskuddet. Sosiale entreprenører derimot, bruker forretningsmodeller for å nå et sosialt mål. Inntektsmodellen til sosiale entreprenører er ofte blandet og kan bestå av å tjene penger ved å selge produkter eller tjenester, gjennom investeringer, tilskudd og offentlige midler. Et eventuelt overskudd reinvesteres ofte tilbake til virksomheten for å videreutvikle sitt samfunnsoppdrag.


Hvilke problemer kan en sosial entreprenør løse?

Det kan være utfordringer knyttet til integrering, helse, sosiale ulikheter, utdanning, utenforskap, mangfold, oppvekst og andre samfunnsutfordringer. Dette avhenger av hvilke utfordringer som finnes i lokalmiljøet, regionen eller landet.


Kan dere måle samfunnseffekten av studentbedriften?

Hvis dere er opptatt av å skape positive samfunnsendringer med studentbedriften - så er det viktig å forstå, måle og fortelle om denne endringen. VIS DET! er et verktøy utviklet av Norge Unlimited som hjelper dere med å måle effekten studentbedriften har på samfunnet. Prøv det HER.


Hvem betaler?

Utfordringen for sosiale entreprenører er ofte at menneskene de forsøker å hjelpe ikke har evne til å betale for tjenesten eller produktet de trenger. Da er man nødt til å finne andre som er interessert i å løse det samme problemet, som kan betale for at tjenestene eller produktet leveres. I Norge har vi et så godt utbygd velferdssamfunn at de fleste som har sosiale utfordringer er i kontakt med ett eller flere av “hjelpesystemene”. Utfordringen vil da være å overbevise dem om at dette er en bedre løsning som de burde investere i, ta i bruk eller formidle til sine “brukere”