Til hovedinnhold

Fra behov til idé....til forretningsidé


Løsningsorientert? Nei takk.

En forretningsidé behøver ikke være en revolusjonerende innovasjon, men den må ​dekke et behov i markedet - altså løse et problem for noen.

Vi hører ofte at vi må bli løsningsorienterte. Men vi er alle eksperter på å finne snarveier til løsninger. Vi favoriserer de enkleste antagelser som er kompatible med det vi ser rundt oss, noe som er en stor fordel når det gjelder enkle problemer - men også en stor ulempe når man vil finne løsninger til kompliserte problemer, hvor ingen vet svaret.

Kunsten til å stille spørsmål, de riktige spørsmålene, er et viktig verktøy for å løse problemer. Eller som designere tenker: design de riktige tingene først, så design ting riktig.

For å finne gode svar, må dere tåle å ikke vite svaret med en gang. Å utforske problemer uten å hoppe til løsninger utvikler kritisk tenkning, motstandskraft og selvtillit når man takler usikkerhet. Snakk gjerne med folk og spør hva de sliter med (problemintervju) - ikke om de vil kjøpe deres idé (løsningsintervju).

Stand Redek 2

Problemorientert? Ja takk.

Har dere funnet et problem dere brenner for? Har dere sjekket at dette er et problem for andre enn de dere intervjuet først? Da kan dere sette i gang med mulige løsninger. Helt i starten bør dere komme opp med så mange idéer som overhodet mulig - her er det greit å tenke kvantitet over kvalitet! Ut fra alle disse ideene kan nemlig spennende kombinasjoner og helt nye idéer oppstå. Bruk god tid i denne kreative fasen.

For å sortere idéene og plukke ut de beste kan dere stille dere noen spørsmål (mer om det i neste fase).

  • Hvilke problemer løser dere?
  • Hvem er kunden og målgruppen?
  • Hva skal dere levere?
  • Hvordan skal dere ta betalt?
  • Er idéen bærekraftig? Hvordan?

Forretningsideen bør være litt «vid», det vil si at den ikke må være for detaljert. Pass på at den inneholder beskrivelse av hvordan dere skal skape verdier for kunden. Dere kan gjerne starte med en skrivebordsundersøkelse for å finne ut om ideen deres er ny. Patentstyret har utviklet gode ressurser om idébeskyttelse, merkevare og industrielle rettigheter.


FunMed SB skal levere produkter til sykehus og behandlingsinstitusjoner som skal spre glede og skape trivsel for barn med lange og tunge sykehusopphold.
Eksempel på forretningsidé